• Ştiaţi că… Prima femeie cu brevet de pilot din România a fost o prințesă?

    stiati_ca_ioana_cantacuzino

    Ştiaţi că… Prima femeie cu brevet de pilot din România a fost o prințesă?
    În cursul anului 1930 alături de nouă băieți a susținut examenul de brevet de pilot și Ioana Cantacuzino, fiica lui I.G. Cantacuzino, un reputat inginer, descendent din familia bizantină a Cantacuzinilor.
    Aceasta a fost pasionată de pilotaj încă din adolescenţă, când împreună cu fratele ei, Mircea Cantacuzino s-a înscris la cursurile de pilotaj ale locotenentului Octav Oculeanu.
    În cursul acelaşi an, are loc un accident aviatic în care Mircea Cantacuzino îsi pierde viaţa, iar Ioana Cantacuzino preia conducerea Școlii de Pilotaj de la Băneasa pe care o denumeşte simbolic “Mircea Cantacuzino”.
    La această școală își obțin brevetele de pilot prinţesa Marina Știrbey, verișoara lui Bâzu Cantacuzino, Mariana (Marie-Ana) Drăgescu şi își echivalează brevetul obţinut în SUA campioană europeană și mondială la paraşutism, Smaranda Brăescu.
    Şcoala de aviaţie s-a desfiinţat în momentul izbucnirii celui de-al Doilea Război Mondial şi când toţii elevii unităţii au fost mobilizaţi pe front.
    În anul 1941, Ioana Cantacuzino a intrat în conflict cu Mareșalul Ioan Antonescu şi a fost închisă în lagărul de la Târgu-Jiu pentru câteva luni.
    În urma perioadei de detenţie se îmbolnaveşte grav şi pentru a-şi asigura medicamentele începe să vândă din bunurile familiei.
    După eliberare se află în continuare sub strictă supraveghere şi hotărăşte sa se mute la reşedinţa familiei din oraşul Călimăneşti. Aici descoperă în vila familiei era amenajat un spital pentru soldaţii români, după ce anterior fusese folosită în acelaşi scop de către nemţi.
    În anul 1949, Vila Cantacuzino a fost naţionalizată iar Ioanei i s-a repartizat o cameră și o bucătărie, în locuinţa familiei Iepureanu. Toate aceste evenimente au grăbit sfârşitul prinţesei care avea să vină în cursul anului 1951.

    Carmen

    arrow